Wystąpienia do zarządców dróg

DOŚWIETLENIE PRZEJŚCIA DLA PIESZYCH ULICA WOLNOŚCI CHOSZCZNO

           

                                   Urząd Miejski

                                   ul. Wolności 24

                                   73 – 200 Choszczno

            Z uwagi na fakt, iż wyznaczone przejście dla pieszych powinno być widoczne w różnych warunkach atmosferycznych oraz porach doby i jednocześnie zapewniać kierowcy właściwe warunki rozpoznania sytuacji drogowej i obserwacji sylwetki pieszego, a samemu pieszemu właściwe warunki obserwacji otoczenia, przejścia dla pieszych i zbliżających się pojazdów wnoszę o podjęcie stosownych działań mających na celu wyeliminowanie czynnego zagrożenia w ruchu drogowym w postaci niedoświetlenia wyznaczonego przejścia dla pieszych usytuowanego na odcinku drogi wojewódzkiej nr 151 w rejonie skrzyżowania ulicy Wolności i Chrobrego w Choszcznie – przejście patrząc od strony dworca PKP.

            Stosowane standardy oświetlania przejść dla pieszych wymagają oświetlenia pieszego wchodzącego na jezdnię lub znajdującego się na pasie ruchu przez lampę usytuowaną od strony nadjeżdżającego pojazdu w odległości równej 0,5 – 1,0 wysokości zawieszenia oprawy lampy.

            W tym celu należy zapewnić urządzenia oświetleniowe, które zapewniają kontrast luminacji pieszego oraz tła za pieszym. Jednocześnie żaden z użytkowników nie powinien być oślepiony przez źródła światła.

            Niekorzystnym rozwiązaniem jest oświetlenie przejścia w taki sposób, że pieszy oświetlony jest jedynie przez ciąg lamp z jednej strony ulicy. Wytwarza to sytuację, w której pieszy w zależności od położenia na przejściu dla pieszych ma kontrast luminacji dodatni przechodzący przez kontrast zerowy do kontrastu ujemnego. To z kolei stwarza sytuację, w której pieszy idąc przez przejście dla pieszych, nagle „z ciemności” wkracza w przestrzeń rozświetloną i jest dostrzegany przez kierujących w ostatniej chwili. Może powstać też sytuacja odwrotna, czyli pieszy z rozświetlanej przestrzeni wkracza w obszar zaciemniony, przy czym przekracza kontrast zerowy, w którym jest niewidoczny.

            Jeśli nie ma możliwości zapewnienia dodatniego kontrastu luminacji, to należy zapewnić na całej długości przejścia ujemny kontrast luminacji  - ciemna sylwetka pieszego na jasnym tle nawierzchni. Efekt ten uzyskuje się poprzez instalowanie lamp zlokalizowanych wysoko nad jezdnią w obszarze przejścia.

            Oświetlenie z góry rozświetla nawierzchnie i postać od góry, ale boczny profil postaci pieszego pozostaje w cieniu i wyróżnia się na jasnym tle jezdni.   

            W związku z powyższym wnoszę o podjęcie stosownych działań mających na celu wyeliminowanie czynnego zagrożenia w ruchu drogowym i poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu.

Powrót na górę strony